4

Ik krijg genoeg informatie om te beslissen

Wat willen de mensen met een licht verstandelijke beperking?

De informatie moet zo zijn dat mensen met een licht verstandelijke beperking zelf kunnen beslissen welke zorg en steun ze willen. De informatie moet simpel en uitgebreid genoeg zijn om zelf te kunnen kiezen.

Hoe zorgt de gemeente hiervoor?

  • Medewerkers die kennis hebben om de vraag te beantwoorden. En heel goed weten naar wie of wat iemand doorgestuurd moet worden.
  • Medewerkers die zaken simpel kunnen uitleggen.
  • Medewerkers die duidelijk informatie geven over de mogelijkheden voor hulp.
  • Medewerkers die duidelijk uitleg geven over de stappen. En over hoe lang het duurt, bijvoorbeeld wanneer iemand terug wordt gebeld.
  • Medewerkers die de informatie op papier meegeven of e-mailen.

Wat gebeurt in de praktijk?

Als mensen met een licht verstandelijke beperking hulp zoeken, lopen ze tegen problemen aan. Hierdoor haken ze af.

  • Ze worden weggestuurd bij de balie van een gemeentehuis. Bij de balie zei men dat de gemeente niet kan helpen, terwijl dat niet klopt.
  • Ze krijgen niet genoeg uitleg over verschillende aanbieders. Dit maakt kiezen erg lastig.
  • Ze krijgen de naam van een organisatie te horen waar ze naar toe moeten voor hulp. Maar ze krijgen niets op papier mee en vergeten de naam.

Voorbeelden:

  • Theo vond het gesprek aan de receptie van het gemeentehuis niet fijn. De medewerkers wisten niet welke hulp Theo kon krijgen. De medewerker zei dat hij het zelf maar moest oplossen. Hij zei ook niet waar hij dan wel naartoe kon gaan voor hulp.
  • Dounia vertelde dat de medewerkers hun best deden om goede hulp voor haar te vinden. Ze werd diezelfde middag nog gebeld dat ze contact kon opnemen met de GGD. Ook kreeg ze direct een mailtje waarin alle informatie stond die ze hiervoor nodig had. Ze hadden iemand bij de GGD alvast gevraagd of ze daar naartoe mocht. Wat Dounia heel fijn vond, was dat in het mailtje de mail aan de GGD zat. Zo kon zij terugzien wat er geschreven was.
  • Andries: De medewerker vraagt: ‘Weet je nog waar je heen kan voor activiteiten in jouw buurt?’ Dat weet Andries dan nog. Een kwartier na het gesprek niet meer. ‘Jammer dat ze het adres niet opschreef. En mee gaf’, zegt Andries later. ‘Dan kan ik het beter onthouden’.

Tips van Toezicht Sociaal Domein

  • Controleer of de bezoeker genoeg informatie heeft gekregen om zelf een beslissing of keuze te kunnen maken.
  • Biedt altijd aan dat de client contact kan opnemen als er nog vragen zijn. En geef het (mail)adres of telefoonnummer mee.
  • Er zijn verschillende opleidingen en cursussen om mensen met een licht verstandelijke beperking te herkennen en te leren hoe met ze om te gaan.

Bij de receptie zeiden ze dat de gemeente niet kon helpen en het zelf maar moest oplossen. Bij een ander loket boden ze wel de hulp van Humanitas aan.

- Theo


Lees het hele verhaal

Diezelfde dag kreeg ik een mailtje. Daarin stond alle informatie die ik nodig had om verder te gaan.

- Dounia


Lees het hele verhaal