5

Ik word respectvol door de medewerkers van organisaties behandeld

Wat willen mensen met een licht verstandelijke beperking?

Mensen met een licht verstandelijke beperking vinden het belangrijk dat ze netjes en vriendelijk worden behandeld. Ze vinden het fijn als ze de tijd en ruimte krijgen om alles rustig te vertellen. Vaak nemen ze iemand mee naar een gesprek. Ze vinden het dan prettig als er met henzelf wordt gesproken (en niet met degene die mee is).

Hoe zorgt de gemeente hiervoor?

  • Medewerkers zijn vriendelijk en begrijpen de inwoner.
  • Medewerkers zijn geduldig. Ook geven ze de inwoner genoeg tijd om zijn/ haar verhaal te vertellen en vragen te stellen.
  • Medewerkers kunnen goed luisteren, goede vragen stellen en verder vragen.
  • Medewerkers richten zich tot de inwoner en niet tot de begeleider.

Wat gebeurt in de praktijk?

Als mensen met een licht verstandelijk beperking hulp zoeken, lopen ze tegen problemen aan. Hierdoor haken ze af.

  • Als ze onaardige mensen aan de telefoon krijgen. Als ze verkeerd zijn verbonden. Of als de medewerker de vraag niet begrijpt en ongeduldig wordt.
  • Als iemand ze niet laat uitpraten en kinderachtig behandelt.

Voorbeelden:

  • Harry is goed en netjes behandeld toen hij naar het wijkteam ging. Harry vindt de medewerker van het wijkteam een ‘een leuk vrouwtje’. Ze stelde de goede vragen, kwam bezorgd op hem over en stelde hem op zijn gemak. Ze nam hem serieus. Ze legde alles goed uit.
  • Yta vindt de medewerker erg streng. De man stelde veel vragen en luisterde niet. Hij liet haar niet uitpraten en vertelde steeds hetzelfde. De man praatte tegen Yta alsof zij een klein kind was. De toon was ook niet prettig. Yta vond het vervelend dat ze niet mocht zitten. Ze vindt dat zij niet goed is geholpen. De man wilde van haar af, denkt ze na het gesprek. Hij nam geen tijd voor haar.
  • Peter heeft gemaild naar het sociaal team ‘De Post’ met een vraag. Hij krijgt een mail terug waarin een compliment staat “goed dat je gemaild hebt”. Dat vindt Peter fijn. Hij voelt zich netjes en met respect behandeld. En ook serieus genomen. De boodschap in de mail is heel uitnodigend om de gemeente te bezoeken. Peter voelt zich daar welkom.

Tips van Toezicht Sociaal Domein:

  1. Richt de organisatie zo in dat de medewerker voldoende tijd heeft voor de inwoner.
  2. Zorg dat medewerkers zich goed bewust zijn van wat ze doen. En wat dit doet met mensen met een licht verstandelijke beperking.
  3. Leid medewerkers op om mensen met een verstandelijke beperking te herkennen en netjes met hen om te gaan. Er zijn verschillende opleidingen en hulpmiddelen beschikbaar. Zie ook hoe herken je een verstandelijke beperking.
  4. Een vriendelijke ontvangst met koffie en een koekje. Dit vinden mensen met een licht verstandelijke beperking erg fijn.

Het was een leuk vrouwtje. Ze stelde de goede vragen. Ze leefde met me mee en stelde me op mijn gemak. Ze nam mij serieus.

- Harry


Lees het hele verhaal

De meneer praatte met veel moeilijke woorden. Hij vroeg steeds dingen. Maar hij liet me niet uitpraten. Het was me wat!

- Yta


Lees het hele verhaal