Hoe toegankelijk is het sociaal domein van Winterswijk?
Danny zoekt hulp bij het schoonmaken van zijn huis
Danny is 46 jaar. Hij heeft een licht verstandelijke beperking. Danny woont alleen. Hij krijgt elke week een uur begeleiding. Hij is erg gelukkig met zijn vriendin. Hij werkt bij de LFB. De LFB is voor mensen zoals Danny. Hij werkt daar als ervaringsdeskundige.
Hij gaat op bezoek bij bedrijven. Hij kijkt hoe ze omgaan met mensen met een licht verstandelijke beperking. Zo ging hij langs bij een gevangenis. Hij liep een dag mee. Hij gaf mensen tips. Hoe kunnen ze beter met gevangenen met een licht verstandelijke beperking omgaan?
Danny’s vraag: kan iemand hem helpen met het schoonmaken van zijn huis? Danny verzint een vraag. Hij vindt het moeilijk om zijn huis schoon te houden. Zijn ouders kunnen hem niet meer helpen. Kan hij hulp krijgen?
Hij gaat naar de website van de Post. Daar stelt hij zijn vraag. De Post reageert snel op het bericht van Danny. De reactie komt na één uur en een kwartier. Dat is veel sneller dan Danny had verwacht! Hij vindt het fijn.
De Post schrijft:
Hallo Danny,
Je kunt met deze vraag eerst bij De Post terecht. Lukt het je om naar ons inloopspreekuur te komen? Dat is iedere werkdag (behalve op vrijdag in de vakantietijd), van 9 uur tot 12 uur. Je kunt dan zonder afspraak terecht. Mocht dit niet lukken, dan horen we dat graag, kunnen we kijken of we een andere afspraak kunnen maken. Tijdens het inloopspreekuur gaat er iemand met je in gesprek over de vragen die je hebt. Er wordt dan met je meegedacht om te kijken hoe het beter of anders kan.
De e-mail is helemaal duidelijk
Danny begrijpt de e-mail helemaal. Er staat een telefoonnummer in. Ook staat er in waar Danny naartoe kan gaan. Er staan geen moeilijke woorden in. Danny voelt zich serieus genomen.
Als hij echt hulp nodig had, dan kon hij naar De Post. Hij zou vragen of iemand anders mee kon gaan. Misschien hadden ze hem wat meer informatie kunnen geven. Dan had hij zich kunnen voorbereiden op het gesprek.
In het kort: de email komt snel. De mail is ook duidelijk
Danny stelt zijn vraag via de website. Hij krijgt snel antwoord. De e-mail is duidelijk. Misschien hadden ze hem wat meer informatie kunnen geven.