Het verhaal van Morad

Hoe toegankelijk is het sociaal domein van de Goes?

Morad is een Nederlandse man van 38 jaar oud met een Marokkaanse afkomst. Hij heeft een dochter. Hij is niet meer samen met zijn vrouw. Hij ziet eruit als een stoere man. Dat komt doordat zijn armen vol tatoeages staan. Maar hij is een lieve jongen en een beetje verlegen. De meeste mensen merken niet dat hij een licht verstandelijke beperking heeft.

De hulpvraag van Morad
Morad is heel moedig en bedacht twee problemen: ‘Ik heb heel veel schulden. Mijn vriendin ook. Daardoor heb ik geen geld om mijn dochter met schoolactiviteiten mee te laten doen. Mijn dochter begrijpt dit niet zo goed en is daarom heel lastig thuis. Ik wil graag hulp om van mijn schulden af te komen. Ik wil ook advies hoe ik met mijn dochter om moet gaan.’

Hij gaat voor de vragen naar de schuldhulpverlening en het Centrum voor Jeugd en Gezin. Bij het Centrum helpen ze mensen met opvoedingsvragen. Hij heeft alle vertrouwen dat hij dit goed kan. Wel vindt Morad het spannend om als ervaringsdeskundige op pad te gaan. Hij is bang om door de mand te vallen. Bij al zijn afspraken gaat een coach mee. De coach doet alsof ze een kennis is.

Op het stadskantoor
Morad begint bij de informatiebalie van het stadskantoor. Daar vertelt hij zijn verhaal. De mevrouw van de informatiebalie is heel vriendelijk. Ze probeert of Morad gelijk bij schuldhulpverlening terecht kan. Dat lukt niet.

Ze vertelt hem dat er een inloopspreekuur is. Als het inloopspreekuur is, kan Morad gewoon naar binnen lopen. Dan kan hij zijn vragen stellen aan een medewerker. Ze vertelt wanneer het is.

Alleen had Morad twee hulpvragen. Maar nu krijgt hij geen reactie op zijn tweede vraag. Hij weet dus nu niet hoe hij hulp kan krijgen voor de opvoeding van zijn dochter.

In de middag zoekt Morad zelf naar het Centrum voor Jeugd en Gezin op zijn computer. Hij kan via internet een vraag stellen aan het Centrum. Hij stelt meteen een vraag over de problemen die hij heeft met het opvoeden van zijn dochter.

Bij het inloopspreekuur
Enkele dagen later gaat Morad met zijn coach naar het inloopspreekuur van de schuldhulpverlening op het stadskantoor. Morad kan gelijk doorlopen. De ruimte waar het gesprek is, is niet erg afgeschermd. Iedereen kan elkaar horen. Dat is niet prettig, omdat het over schulden gaat.

De medewerkster is heel erg aardig. Ze vraagt op een vriendelijke manier goed door. Morad voelt zich op zijn gemak. Toch gaat het over moeilijke zaken. Hij vertelt bijvoorbeeld dat hij gokschulden heeft. Nu gokt hij niet meer. Hij laat haar het lijstje van alle schulden van hem en zijn vriendin zien. Ze vraagt op meer manieren of hij nu echt niet meer gokt. Morad verzekert haar dat hij echt niet meer gokt.

Niet alles begrijpen
De medewerkster probeert alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Morad zegt dat hij de vragen goed begrijpt. Na afloop blijkt alleen dat Morad niet alles heeft begrepen. Zo zei de medewerkster dat ze contact opneemt met de woningbouwvereniging. Bij de woningbouwvereniging heeft Morad zijn huis gehuurd.

Later zegt Morad dat hij niet snapt waarom dat nodig is. Zijn coach kan het uitleggen: Morad had gezegd dat hij huurachterstand heeft. Na het gesprek blijkt dat de medewerkster gelijk contact heeft opgenomen met de woningbouwvereniging. Ze willen niet dat Morad door zijn huurachterstand uit zijn huis gezet wordt.

In het gesprek zegt de medewerkster ook dat Morad geholpen kan worden door het Leger des Heils of door Humanitas. Ze legt alleen niet uit wat het verschil is tussen deze organisaties. Na het gesprek vertelt Morad dat hij op de gok heeft gekozen.

Vervolgstappen op papier
Als Morad weggaat, krijgt hij een formulier mee. De medewerkster had het formulier tijdens het gesprek ingevuld. Daarop staat de vervolgstap. Morad vindt dit erg fijn. In het gesprek heeft hij veel uitleg gekregen. Vervolgstappen op papier geven hem houvast. Ook krijgt Morad nog een mailtje, waarin staat wat hij nu moet doen. Dit vindt Morad erg prettig.

Alleen stond in het mailtje heel iets anders dan wat Morad en zijn coach uit het gesprek hadden begrepen. De tekst van het mailtje was ook moeilijk. Morad en zijn coach dachten dat hij met zijn vriendin moest praten en ze samen alle schulden op een rij moesten gaan zetten. Hij had niet gehoord dat zijn vriendin ook een formulier moest ondertekenen. Ook begreep hij niet dat hij het formulier moest terugsturen naar de medewerkster.

Een fijn contact bij het Centrum voor Jeugd en Gezin
Door lang te zoeken op internet vindt de coach van Morad de informatie over het inloopspreekuur van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Morad kon het zelf niet vinden. Enkele dagen later gaat Morad met zijn coach naar het inloopspreekuur van het Centrum op het stadskantoor. Ze kunnen alleen niet vinden waar ze moeten zijn. Gelukkig legt de mevrouw aan de informatiebalie het duidelijk uit.

Ook bij dit inloopspreekuur worden ze gelijk geholpen. Nu gaan ze wel naar een kamertje waar ze apart kunnen zitten. De medewerkster is heel vriendelijk en biedt gelijk koffie of thee aan. Morad vertelt zijn verhaal over zijn dochter en zijn schulden. De medewerkster vertelt hem dat zij hem niet goed kan helpen. Morad is niet langer bij zijn vrouw. Zijn dochter woont bij haar moeder. Dat is in een andere woonplaats. Toch biedt ze Morad aan dat ze met zijn dochter kan praten. Als hij dat zou willen. Ook kan ze informeren naar extra geld via bijzondere bijstand. Zo kan zijn dochter misschien met schoolactiviteiten meedoen.

De coach vraagt waarom Morad nooit antwoord heeft gekregen op de e-mail naar het Centrum voor Jeugd en Gezin. De medewerkster is erg verbaasd. Ze zegt dat de e-mail zeker beantwoord had moeten worden.

Morad voelt zich erg op zijn gemak en goed geholpen. Hij heeft begrepen dat de medewerkster zijn dochter niet kan helpen. Alleen blijkt achteraf dat hij niet goed begreep waarom dat zo is.

Tot slot: de mensen waren vriendelijk en meelevend

Morad vindt zelf dat hij goed is geholpen. Bij schuldhulpverlening is er een duidelijke vervolgstap voor hem. De medewerkster van het Centrum voor Jeugd en Gezin heeft gezegd dat ze niets voor Morad kan doen. Toch bood ze hem aan met zijn dochter te praten. Ook zou ze informeren naar extra geld via de bijzondere bijstand.

Het is mooi dat de gemeente informatie op papier meegeeft en een mail stuurt met afspraken. Ook is het prettig dat ze snel handelen bij huurachterstand om te voorkomen dat iemand uit huis gezet wordt. Het was lastig dat de mensen niet goed controleerden of Morad alles echt begrepen had. Het inloopspreekuur van het Centrum voor Jeugd en Gezin was ook niet goed te vinden.

Voor Morad is het allerbelangrijkste dat de medewerkers naar hem geluisterd hebben. De mensen waren vriendelijk en meelevend. Ze namen de tijd om alles uit te leggen. Hij voelde zich serieus genomen.

Terug naar overzicht